nazwa dokumentu: Protokoł XIII sesji Rady Miejskiej (29.04.2008) | |
PROTOKOŁ Nr XIII/08 z sesji Rady Miejskiej w Witkowie, odbytej w dniu 29 kwietnia 2008r. o godz. 12,00 w sali posiedzeń Urzędu GiM, pod przewodnictwem p.Bogusława Mołodeckiego - Przewodniczącego Rady Uczestniczący w sesji Radni - zgodnie z listą obecności, stanowiącą załącznik do niniejszego protokołu. Uczestniczący w sesji goście oraz sołtysi i przewodniczący zarządów osiedli - zgodnie z listami obecności, stanowiącymi załączniki do niniejszego protokołu. Otwarcia sesji dokonał p.Bogusław Mołodecki - Przewodniczący Rady. Powitał zebranych, stwierdził na podstawie listy obecności, że w posiedzeniu uczestniczy 15 Radnych, na ogólną liczbę 15, a zatem Rada Miejska jest kompetentna do podejmowania prawomocnych uchwał. Po wysłuchaniu hejnału gminy w wykonaniu trębacza p.Kazimierza Lesiaka, p.Przewodniczący Rady poinformował, że pan Lesiak będzie reprezentował gminę w IX Przeglądzie Hejnałów Miast Wielkopolski, który odbędzie się w dniu 18 maja br. w Murowanej Goślinie. Życzył p.Lesiakowi powodzenia. Pan Przewodniczący przypomniał, że porządek obrad, został Radnym podany w zawiadomieniach o sesji i spytał o ewentualne uwagi. Uwag nie zgłoszono. Porządek obrad: 1. Otwarcie sesji, stwierdzenie quorum, przedstawienie porządku obrad. 2. Interpelacje, zapytania i wnioski. 3. Informacja o działalności Burmistrza w okresie międzysesyjnym. 4. Sprawozdanie z działalności Burmistrza i Urzędu Gminy i Miasta za 2007r. 5. Sprawozdanie z realizacji "Strategii zrównoważonego rozwoju Gminy i Miasta Witkowo" uchwalonej uchwałą Nr XXII/228/01 z dnia 26 stycznia 2001r. 6. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę Nr XXIV/219/05 Rady Miejskiej z dnia 25 listopada 2005r. w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości. 7. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia opłat za wstęp na teren Ośrodka Wypoczynkowego w Skorzęcinie. 8. Ustosunkowanie się kompetentnych osób do spraw przedstawionych w punkcie 2 porządku sesji. 9. Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu w Gorzykowie. 10. Podjęcie uchwały w sprawie sprzedaży nieruchomości gminnych. 11. Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki w WFOŚiGW w Poznaniu. 12. Podjęcie uchwały w sprawie inwestycji wieloletniej pod nazwą "Budowa kanalizacji sanitarnej z przykanalikami i przepompowniami w Witkowie, w obrębie ulic: Strzałkowska, Zielona, Cmentarna, Wodociągowa, Skośna, Wrzesińska i Ogrodowa". 13. Podjęcie uchwały w sprawie opłat za korzystanie z kortów tenisowych w Witkowie. 14. Podjęcie uchwały w sprawie określenia źródeł dochodów własnych oraz ich przeznaczenie w jednostkach budżetowych gminy Witkowo. 15. Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia dotacji Parafii Rzymskokatolickiej na prace remontowe przy kościele p.w. Wszystkich Świętych w Mielżynie, wpisanym do rejestru zabytków. 16. Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Gnieźnieńskiemu na realizację zadania "Budowa chodnika przy drodze powiatowej w miejscowości Witkówko oraz w Witkowie przy ul. Wrzesińskiej." 17. Dokonanie zmian w budżecie gminy i miasta na 2008r. 18. Sprawozdanie z realizacji budżetu gminy i miasta za 2007r. i udzielenie absolutorium Burmistrzowi Gminy i Miasta. 19. Inne sprawy. 20. Zamknięcie obrad XIII sesji Rady Miejskiej w Witkowie.
- p.Tomasz Deskowski: 2/ w imieniu mieszkańców ul.Młyńskiej, pytał o plany odnośnie budowy kanalizacji burzowej w tym rejonie i utwardzenia nawierzchni bocznych ulic; - p.Stanisław Janas - Sołtys Sołectwa Gaj prosił o wyrównanie równiarką drogi w Gaju. Prosił ponadto, by informacje do wywieszenia przez sołtysów były kserowane jednostronnie; - p.Janina Wędzikowska - Sołtys Sołectwa Mąkownica podziękowała za ustawienie kosza na śmieci, wycięcie krzewów i wyrównanie drogi. Prosiła o wyrównanie drogi od Mąkownicy do Dębiny; - p.Adolf Pławczyk - Przewodniczący Zarządu Osiedla Nr 5: 2/ prosił o załatanie dużej dziury w jezdni - na dojeździe do bloku przy ul.Czerniejewskiej 16a; 3/ wskazał na potrzebę wykoszenia trawy od skrzyżowania ulic Żwirki i Wigury i Płk Hynka, od Klubu Garnizonowego w stronę "Biedronki"; 4/ prosił o usunięcie dwóch gałęzi w ww. parku, na których siadają gołębie i zanieczyszczają teren; 6/ prosił o podjęcie odpowiednich działań, mających na celu zabezpieczenie lotki samolotu (grozi oderwaniem) znajdującego się na terenie przy Szkole Podstawowej Nr 3; - p.Marek Sucholas: 2/ pytał, czy prowadzono rozmowy z firmą ochroniarską na temat patroli na terenie gminy; - p.Edward Rutecki - Przewodniczący Zarządu Osiedla Nr 2 poinformował, że na ul.Sportowej wybiły się dziury, a studzienki kanalizacyjne wystają ponad jezdnię.
Uwag nie zgłoszono. Informacja została przez Radę Miejską przyjęta i stanowi załącznik do niniejszego protokołu. W trakcie czytania ww. sprawozdania dokonano za pomocą rzutnika prezentacji zdjęć z ważniejszych wydarzeń i z realizacji ważniejszych inwestycji. Uwag nie zgłoszono. Sprawozdanie zostało przez Radę przyjęte i stanowi załącznik do niniejszego protokołu. ---------- Pan Przewodniczący Rady poinformował, że dysponuje cegiełkami na nowy Sztandar dla OSP w Witkowie, które można nabyć w czasie trwania sesji. Poświęcenie nowego Sztandaru nastąpi w dniu 10 maja br. podczas uroczystości Gminnego Dnia Strażaka. Po czym p.Przewodniczący ogłosił przerwę w obradach. Do treści sprawozdania uwag nie zgłoszono, zostało ono przez Radę przyjęte i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Pan Burmistrz wyjaśnił, że projekt dotyczy kina w Witkowie, poprzednie zapisy uchwały nie określały precyzyjnie zwolnienia tego typu placówek z podatku od nieruchomości. Do odczytanego przez p.Burmistrza projektu uchwały uwag nie zgłoszono, wobec czego p.Przewodniczący poddał projekt uchwały pod głosowanie. UCHWAŁA Nr XIII/119/08 zmieniająca uchwałę Nr XXIV/219/05 Rady Miejskiej z dnia 25 listopada 2005r. w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości została podjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Uwag nie zgłoszono. UCHWAŁA Nr XIII/120/08 w sprawie ustalenia opłat za wstęp na teren Ośrodka Wypoczynkowego w Skorzęcinie została podjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
- odnośnie porozumienia międzygminnego - p.Burmistrz przypomniał, że dotyczy ono systemu unieszkodliwiania odpadów komunalnych i budowy Zakładu Zagospodarowania Odpadów w Lulkowie. Wystąpi do Prezydenta Gniezna o pisemne udzielenie informacji o realizacji uchwały; - odnośnie ul.Młyńskiej - poinformował, że sieć burzowa wykonywana jest na długości ulic prostopadłych do ul.Młyńskiej, na końcach których będą kratki ściekowe, a na ulicach równoległych burzówki się nie przewiduje. Odnośnie utwardzenia nawierzchni - planowane są dwa odcinki, na ulicach prostopadłych do ul.Młyńskiej. Decyzja co do rodzaju utwardzenia (asfalt) zapadła wcześniej; - odnośnie drogi z Mąkownicy do Dębiny - nawierzchnia tej drogi zostanie poprawiona, ale wycinka krzewów może będzie wykonana jesienią; - odnośnie oświetlenia parku - część opraw obrócono tak, by świeciły na park. W przyszłości można zamontować jedną lampę w środku parku; - odnośnie dziury w jezdni - zostanie ona naprawiona; - odnośnie wysokiej trawy - zwrócimy się do Wojskowej Agencji Mieszkaniowej o uporządkowanie terenu; - odnośnie sieci burzowej - Zakład Gospodarki Komunalnej dokona jej przeglądu; - odnośnie samolotu - p.Burmistrz poinformował, że zwrócimy się do dyrektora Szkoły Podstawowej Nr 3 o zabezpieczenie ruchomej części. - odnośnie kanalizacji sanitarnej na ul.Strzałkowskiej - p.Burmistrz poinformował, że na dzień dzisiejszy nie planuje się wykonania kanalizacji na wskazanym przez Radnego odcinku. Jest to z ekonomicznego punktu widzenia bardzo kosztowne zadanie. Zadanie może być wykonane, jeśli mimo dużego kosztu, Rada tak zdecyduje; - odnośnie patroli - temat jest aktualny, wczoraj przeprowadzono na ten temat rozmowy z firmą ochroniarską. Planuje się, że patrole będą prowadzone od 1 czerwca w mieście i w Ośrodku Wypoczynkowym w Skorzęcinie; - odnośnie ul.Sportowej - lepszym rozwiązaniem byłoby obniżenie włazów studzienek, a nie budowanie nowej nawierzchni ulicy.
Uwag nie zgłoszono. UCHWAŁA Nr XIII/121/08 w sprawie jak wyżej została podjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Jak wyjaśnił p.Grzegorz Kaźmierczak - Przewodniczący Komisji Finansów, przez działki w Witkowie przebiega kanalizacja burzowa, należałoby więc zdaniem Komisji podjąć uchwałę o sprzedaży tych działek dopiero po wyjaśnieniu tej sprawy. Pan Burmistrz potwierdził fakt przebiegu przez ww. działki sieci kanalizacji, która nie była zinwentaryzowana. Stwierdził, że w przetargu, przy sprzedaży można jednak zastrzec konieczność przebudowy sieci, na granicy działek, potencjalni nabywcy będą wiedzieć o przebiegu sieci. Działki są nieduże, jeśli kupi je jeden nabywca, to może nie będzie potrzeby przebudowy sieci. W związku z uwagą p.Piotra Jóźwika, żeby w przetargu sprzedać działki jako całość, p.Burmistrz stwierdził, że teoretycznie można grunt sprzedać jako jedną nieruchomość, składającą się z trzech działek. Wyraził zdanie, że wykreślenie działek z projektu uchwały nie jest zasadne. Wobec powyższych wyjaśnień p.Kaźmierczak stwierdził, że nie ma uwag. Również inni Radni nie zgłosili uwag, w związku z tym p.Przewodniczący poddał projekt uchwały pod głosowanie. UCHWAŁA Nr XIII/122/08 w sprawie sprzedaży nieruchomości gminnych została podjęta większością głosów (14 "za", 1 wstrzymujący się) i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Rada Miejska jednogłośnie wyraziła zgodę na zaproponowaną przez p.Przewodniczącego zamianę kolejności rozpatrzenia ww. punktów.
Wobec powyższego p.Przewodniczący poddał projekt uchwały pod głosowanie. UCHWAŁA Nr XIII/123/08 w sprawie jak wyżej została podjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Pan Burmistrz poinformował, że główny ciężar finansowy wprowadzanego do budżetu nowego zadania - budowy kanalizacji sanitarnej w Witkowie, przypadnie w budżecie na 2009r. Gmina nie ma możliwości ubiegania się o środki unijne w tym zakresie, stąd propozycja zaciągnięcia pożyczki. Pan Przewodniczący poinformował, że projekt został pozytywnie zaopiniowany przez Komisje Rady i spytał o ewentualne uwagi. Uwag nie zgłoszono. UCHWAŁA Nr XIII/124/08 w sprawie zaciągnięcia pożyczki w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu pod nazwą "Budowa kanalizacji sanitarnej z przykanalikami i przepompowniami w Witkowie, w obrębie ulic: Strzałkowska, Zielona, Cmentarna, Wodociągowa, Skośna, Wrzesińska i Ogrodowa" została podjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Uwag nie zgłoszono. UCHWAŁA Nr XIII/125/08 w sprawie jak wyżej została podjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do niniejszego protokołu. Ad.14. Pan Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały dotyczący dochodów własnych w jednostkach budżetowych gminy, został pozytywnie zaopiniowany przez Komisje Rady i spytał o ewentualne uwagi. Uwag nie zgłoszono. UCHWAŁA Nr XIII/126/08 w sprawie określenia źródeł dochodów własnych oraz ich przeznaczenie w jednostkach budżetowych gminy Witkowo została podjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Uwag nie zgłoszono. UCHWAŁA Nr XIII/127/08 w sprawie udzielenia dotacji Parafii Rzymskokatolickiej na prace remontowe przy kościele p.w. Wszystkich Świętych w Mielżynie, wpisanym do rejestru zabytków została podjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Uwag nie zgłoszono. UCHWAŁA Nr XIII/128/08 w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Gnieźnieńskiemu na realizację zadania "Budowa chodnika przy drodze powiatowej w miejscowości Witkówko oraz w Witkowie przy ul.Wrzesińskiej" została podjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Autopoprawka została przyjęta przez Radę jednogłośnie, po czym pani Skarbnik przedstawiła proponowane zmiany w budżecie, z uwzględnieniem ww. autopoprawki. Pytań i uwag nie zgłoszono. UCHWAŁA Nr XIII/129/08 w sprawie zmiany budżetu na 2008r. została podjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Pan Przewodniczący poinformował, że ww. wniosek Komisji przesłano do Regionalnej Izby Obrachunkowej i został on przez tę Izbę zaopiniowany pozytywnie. Odczytał ważniejsze fragmenty uchwały Nr 38/SO-8/Ab/2008/Ko Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z dnia 15 kwietnia 2008r. w sprawie wyrażenia opinii o ww. wniosku Komisji Rewizyjnej. W nawiązaniu do zawartej w opinii uwagi brzmiącej: "Z przedstawionych dokumentów nie wynika jednak jakich konkretnych czynności kontrolnych umożliwiających zweryfikowanie rzeczowego wykonania zadań z finansowym ich ujęciem w księgach rachunkowych i sprawozdaniach finansowych dokonała Komisja i jakie były jej ustalenia", p.Przewodniczący zasugerował Przewodniczącemu Komisji Rewizyjnej, by na kolejnym szkoleniu organizowanym przez RIO wyjaśnił znaczenie tej uwagi. Następnie p.Przewodniczący odczytał ważniejsze fragmenty uchwały Nr 50/SO-8/2008/Ko Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z dnia 15 kwietnia br. wyrażającą pozytywną opinię o przedłożonym przez Burmistrza sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy za 2007r. W dalszej dyskusji głos zabrali: - p.Grzegorz Kaźmierczak - Przewodniczący Komisji Finansów i Rozwoju Społeczno-Gospodarczego poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu za 2007r. i wnioskuje o udzielenie absolutorium Burmistrzowi; - p.Ireneusz Kwapich - Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Przestrzegania Porządku Publicznego poinformował, że Komisja szczegółowo analizowała wykonanie budżetu i wydała w tym zakresie pozytywną opinię. Stwierdził, że przygotowanie budżetu wymaga ogromnej wiedzy o finansach, a żeby go wykonać, trzeba zabiegać o środki, przygotować przetargi i pilnować terminowości wykonania zadań. Pogratulował Burmistrzowi tak dobrze wykonanego budżetu; - p.Piotr Jóźwik - Przewodniczący Komisji Szkolnictwa, Kultury, Sportu i Opieki Społecznej poinformował, że Komisja również pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu za 2007r. i podziela uwagi przedmówcy; - p.Tomasz Deskowski stwierdził, że budżet 2007r. to bardzo dobry budżet i dobrze wykonany, o czym świadczą przedstawione dokumenty. Ma jednak pewne niedosyty odnoszące się do kultury (nie było znaczącego akcentu w tej dziedzinie), ekologii (brak systemowego rozwiązania problemu odpadów), rekreacji (małe wykorzystanie bazy noclegowej, deficyt finansowy OKSiR, sprawa inwestorów strategicznych), bezpieczeństwa (charakter monitoringu, patrole). Ponadto "pozostawiliśmy na uboczu" nieużytkowane budynki w Ruchocinku; - p.Marek Sucholas poinformował, że w wyniku rozmów z mieszkańcami, sygnalizuje sprawę wadliwej nawierzchni boiska przy ul.Czerniejewskiej, sprawę nietrafionej lokalizacji hali sportowej i krytej pływalni, sprawę utraty boisk przejętych przez Agencję Mienia Wojskowego, sprawę remontu elewacji w Gimnazjum (nie wykonano dachu), sprawę nie planowanych dróg rowerowych, sprawę kończącego się w polu asfaltu na drodze Mąkownica-Ruchocin i sprawę nie zakupionego busa dla OKSiR-u; - p.Henryk Mucha odnosząc się do powyższych uwag stwierdził, że Komisja Rewizyjna zajmuje się kontrolą budżetu całościowo. Podziękował pani Skarbnik i kolegom Radnym - członkom Komisji Rewizyjnej, bo kolejny raz wypracowany przez Komisję wniosek przyjęto bez zastrzeżeń. Uwaga Regionalnej Izby nie ma istotnego znaczenia, ponieważ członkowie Komisji nie są specjalistami od finansów, ale zgodnie z sugestią p.Przewodniczącego wyjaśni tę uwagę na najbliższym szkoleniu. Pan Mucha dodał, że wniosek został bardzo dobrze napisany; - p.Przewodniczący Rady stwierdził, że wystąpienia p.Deskowskiego i p.Sucholasa bardziej pasowałyby w punkcie 4 porządku obrad. Zgłoszone przez Radnych uwagi z pewnością zostały przez Burmistrza zapisane, ale część uwag dotyczy Rady Miejskiej, ponieważ Burmistrz nie podejmował ważnych kroków bez zgody Rady. Budżet został dobrze wykonany, choć zawsze można sobie życzyć jeszcze większych środków. W związku z wyczerpaniem się dyskusji, p.Przewodniczący poddał wniosek Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Gminy i Miasta, pod głosowanie. Za wnioskiem głosowali wszyscy Radni. Pan Przewodniczący pogratulował Burmistrzowi udzielonego jednogłośnie absolutorium. Zebrani przyjęli jego wypowiedź oklaskami. Podjęta przez Radę Miejską uchwała Nr XIII/130/08 w sprawie absolutorium dla Burmistrza Gminy i Miasta w Witkowie z tytułu wykonania budżetu za 2007r. została odczytana przez p.Przewodniczącego Rady i stanowi załącznik do niniejszego protokołu. Następnie głos zabrał p.Krzysztof Szkudlarek - Burmistrz Gminy i Miasta. Podziękował Radzie za udzielone absolutorium. Stwierdził, że budżet był dobry, a zarazem trudny do wykonania. Podziękował tym, którzy przyczynili się do realizacji budżetu, pracownikom Urzędu Gminy i Miasta, kierownikom jednostek organizacyjnych Gminy, a przede wszystkim Radzie Miejskiej, która podchodzi do budżetu bardzo merytorycznie. Odnosząc się do poruszonych przez p.Deskowskiego i p.Sucholasa spraw, poinformował o prowadzonych rozmowach na temat busa, o opinii biegłych nt. stanu dachu Gimnazjum, o przyczynach wycofania się Holenderskiego inwestora (decyzja Rady by gruntu nie sprzedawać), o relatywniejszej sprzedaży pojedyńczych domków letniskowych, o prewencyjnej z założenia roli monitoringu. Pan Burmistrz poinformował ponadto, że wystąpienia w dyskusji traktuje jako cenne uwagi, propozycje do kolejnego budżetu, przedmiot rozważań na posiedzeniach Komisji Rady. Podziękował za pracę i wniosek Komisji Rewizyjnej. Wyraził życzenie, by budżet 2008r. udało się tak dobrze zrealizować, jak budżet ubiegłoroczny i dodał, że każdy kolejny budżet jest coraz trudniejszy, bo coraz większe mamy wymagania.
- p.Przewodniczący Rady: Pan Burmistrz poinformował, że w dniu wczorajszym w rozmowie z inwestorem zainteresowanym budową kompleksu odnowy biologicznej na ww. części działki, podkreślał kwestię bezpieczeństwa gminy, w przypadku rezygnacji inwestora z planowanej inwestycji. Inwestor jest zainteresowany wykorzystaniem gruntu przez okres 20 do 30 lat. Istnieje możliwość zawarcia w umowie zapisu określającego, że w przypadku rezygnacji inwestora, gmina nie zwróci poniesionych przez niego nakładów. Pan Burmistrz poinformował ponadto, że przedstawi Radzie treść ogłoszenia o przetargu w omawianej sprawie, po jego opracowaniu. Do projektu ww. opinii uwag nie zgłoszono, wobec p.Przewodniczący poddał ją pod głosowanie. Opinia została przez Radę przyjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do niniejszego protokołu; - p.Krzysztof Szkudlarek - Burmistrz Gminy i Miasta poinformował, że wystosował do zaprzyjaźnionej Gminy niemieckiej Am Dobrock zaproszenie na uroczystości 140-lecia OSP. Z zaproszenia skorzysta kilkuosobowa delegacja, na czele z panią Burmistrz; - p.Marian Gadziński - Zastępca Burmistrza poinformował, że tegoroczne "Dni Witkowa" rozpoczną się 27 czerwca.
Przewodniczący Rady Miejskiej Protokołowała: | |
informacje wprowadził: | Tomasz Pluciski |
informacje wytworzył: | Halina Koniewska |
data dodania: 3 Czerwca 2008 |
data modyfikacji: / |
data wyworzenia: Halina Koniewska / 3 Czerwca 2008 |